Mükoloogilised kübarad

Kas seeneriigi saadused peaks jääma toidulauale või võiks neid kanda ka kübarana?

Pisut hulluna kõlav küsimus, mis manab silme ette rea kummalisi pilte inimestest, kes mingil põhjusel, seened peas ringi käivad. Miks ka mitte?! Tegelikult provotseeritakse siinkohal pigem vaatama loodust kui lõputut inspiratsiooniallikat, mis loominguliste roogadena metsa alt söögilauale jõuab või end sootuks läbi kaasaegse kunsti väljendab.

Art Priori menüüs on erinevad seened ikka oma koha leidnud, nüüd on “seened” eksponeeritud ka restorani seintel. Art Priori väikeses saalis saab juunikuus näha noore kunstniku Mari Masso seentest inspireeritud kübaraid.

marimasso_veenre

Foto: Tanel Veenre

Näitus on saanud teoks koostöös Eesti Kunstiakadeemia disainiteaduskonnaga ja sinna alla kuuluva nahakunsti, aksessuaari- ja köitedisaini osakonnaga. Disainiteaduskonna alustalaks on küll ürgne sepatöö ja keskaegse Tallinna meistrite tsunftivaim, kuid seal propageeritakse ka kaasaegset ja innovaatilist mõtlemist. Üliõpilased omandavad oskuse töötada traditsiooniliste tarbekunsti materjalidega ja samas otsivad omi autoritehnikaid, et liikuda novaatorina kaasaja muutuvas maailmas. Nahakunstiosakonna lõpetaja Mari Masso kübarakollektsioon on valminud kunstniku magistritöö raames, mille juhendajaks on Tanel Veenre. Kuna töö kaitsmine toimus restoranis, on ka see uuenduslik samm – varem ole ükski noor kunstnik kaitsmiskomisjoni liikmeid restorani kutsunud.

Art Priori jaoks on näitus intrigeeriv väljakutse. Kübarad kui disainiobjektid haakuvad restorani meeleoludega ning toovad seni eksponeeritud piltide kõrvale värskena mõjuvad ultramoodsad kaasaegsed vormid. Seened menüüs ja seinal viivad restoranikülastaja müstilistesse paralleelmaailmadesse.

Kunstnik ise on oma kollektsioonile andud pealkirjaks “HÜÜF” (rakuniit). Noor kübarameister on jätnud traditsioonilise vildi sinnapaika, et sukelduda uuenduslikesse otsingutesse, eksperimentidesse ja töömeetoditesse. Tööd on valminud kahest materjalist, Filipiinidelt pärit abacapuust pärit haruldasest Abaca siidist ja Armaflexi sünteetilisest kummist. Hoolimata tehnoloogiate ja materjalide katsetuslikkusest, on tulemused suurepäraselt vormi hoidvad, korraga voolujoonelised ja jõulised, läbikumavad ja selgepiirilised, dramaatilised ja arhitektuursed.

marimasso_volkmann

Foto: Toomas Volkmann

Kollektsiooni saadab kataloog, mis selgitab kunstniku loomingulisi lähtepunkte segades mükoloogiat mütoloogiaga, kontseptualiseerides loo filosoofilis-fiktsionaalseks muinasjutuks. Mari Masso jutustab oma loominguga lugu, meelitab muinasjutud kaasaegsesse disainikeelde. Kunstnik on kübarate loomisel hoidnud silme ees lummavate karikseente ja pigiliudikute fantaasiarikkaid struktuure, nende eoslehti ja eoskotte, rakuniite ja seeneniidistikke; mõtteis saatis teda Jacques Lacani ja Carl Gustav Jungi filosoofia – uskumus animistlik-šamanistlikust hingeloomast ja elu unenäolisusest. Tulemuseks kummastavalt kaunid vormid oma lihtsuses ja salapäras, mis ergutavad mõtteid ja fantaasiat.

Kunstniku enda sõnul on tema kübarad ka igapäevaselt kantavad kõigi jaoks, kel julgust ja fantaasiat seda teha. Kübar ei pea Mari meelset olema üksnes praktiline aksessuaar, vaid peakate, mis avab selle kandjat ning elavdab teatraalselt ka igapäevast elupilti.

Näitust “HÜÜF: Mükoloogilised kübarad“ saab Art Prioris näha kuni 22. juunini ning TASE’16 Eesti Kunstiakadeemia magistritööde satelliitnäitus toimub Kunstiakadeemia Rauaniidi hoones (Kotzebue 1 / Põhja pst 7) kus mitmesajal ruutmeetril eksponeeritakse tänavuste magistrantide lõputöid ehk kahe viimase aasta jooksul valminud arhitektuuriprojekte, disaini- ja kunstiobjekte.

Lisa kommentaar