Pilguheit etenduskunstide äärealadele

On ülim heameel teada anda, et 30. ja 31. augustil saab Eesti publik näha kaasaja tantsukunsti suurmeistri klassikaks muutunud tööd. Anne Teresa De Keersmaeker külastab Eestit esmakordselt, kuigi tema koreograafiat on siin näidatud ennegi – 2010. aastal esitasid tema loodud kooli P.A.R.T.S.-i õpilased Augusti TantsuFestivalil legendaarset lavastust Steve Reich’i muusikale “Drumming”.

Keersmaeker Fase c Herman Sorgeloos Pilguheit etenduskunstide äärealadele

Foto: Herman Sorgeloos

Anne Teresa De Keersmaeker (sündinud 1960 Belgias) on kõhklematult üks kaalukamaid ja prominentsemaid kaasaegse tantsu koreograafe ja edendajaid maailmas. Ta alustas tantsuõpinguid alles keskkoolis, olles enne keskendunud muusikale ja flöödiõpingutele.

Pärast õpinguid Brüsselis Maurice Béjart’i Mudra koolis ja New York’i Ülikooli Tischi Kunstide Kooli tantsuosakonnas, alustas Anne Teresa De Keersmaeker oma koreograafikarjääri. Läbilöögiks sai tema teine lavastus „Fase, four movements to the music of Steve Reich” (1982) – sama, mida saab näha Augusti TantsuFestivalil. See klassikaks saanud duett võeti mängukavva tagasi 1993. aastal ning endiselt tantsib Anne Teresa De Keersmaeker selles ka ise.

1983 lõi ta tunnustatud kompanii Rosas lavastusega “Rosas danst Rosas”, mis saavutas kiire läbimurde. 1995 panid Rosas ja La Monnaie (Belgia Kuninglik Ooper) aluse rahvusvahelisele haridusprogrammile P.A.R.T.S. (Etenduskunstide uuringu ja treeningu stuudiod).

Algusest peale on De Keersmaekeri koreograafiad keskendunud muusika ja tantsu vahelisele suhtele. Ta on töötanud kompositsioonidega, mis on pärit keskajast kuni 20. sajandini välja, esietendades George Benjamini, Toshio Hosokawa ja Thierry De Mey töid ning tehes koostööd erinevate tippansamblite ja muusikutega. Märkida võiks kaasaegse muusika ansamblit Ictus Ensemble ja jazzansamblit Aka Moon, kellega De Keersmaeker’it seob pikk loominguline side. Ta on uurinud eri žanre nagu jazz, traditsiooniline india muusika ja pop-muusika ning tal on eriline tõmme Steve Reich’i loomingu vastu, mida ta on kasutanud lavastustes „Fase”, „Drumming” ja „Rain”.

Tema koreograafiad demonstreerivad kompositsioonilise arhitektuuri ning tugeva sensuaalsuse ja teatraalsuse igikestvat põimumist. De Keersmaeker on eemaldunud ka puhta tantsu piiridest ning sisenenud tantsu ja teksti valda, luues lavastusi, mis sulandavad eri distsipliine. Mitmest tema tööst on valminud eraldiseisev tantsufilm, mille režissöörideks teiste seas Thierry De Mey, Peter Greenaway ja De Keersmaeker ise.

Viimastel aastatel on ta koreograafina selgelt ümber mõtestanud ja viimistlenud oma tööde tuumparameetrid. Tihe koostöö teiste kunstnikega kallutas teda üle vaatama tantsu olemuslikke jooni: aega ja ruumi, keha ja selle hääli, keha liikumise võimalikkust ja suhet maailmaga. Omamoodi revolutsiooniliseks sai aasta 2003, mil koreograaf võttis esmakordselt kasutusele improvisatsiooni.

2011. aastal esietendus Avignon’i festivalil seni üks grandioossemaid lavastusi “Cesena” koos Björn Schmelzer’i ja Belgia vanamuusika ansambliga Graindelavoix. Viimase koosseisu kuulub teatavasti ka Marius Peterson. De Keersmaekeri uusimad tööd on „Vortex Temporum” (2013) Gérard Grisey’ muusikale Ictus Ensemble’i esituses ning „Partita 2″ (2013), duett koreograaf-tantsija Boris Charmatziga Bach’i süit nr 2-le. Viimast on kõigi eelduste kohaselt võimalus näha järgmise aasta augustis Tallinnas.

Etendused 30. augustil kell 20:00 ja 31. augustil kell 18:00 Teatris NO99.

30. augusti etendusele järgneb harukordne võimalus osaleda vestlusel Anne Teresa De Keersmaeker’iga.

Augusti TantsuFestival 2014 toimub 21.-31. augustini Tallinnas. Kogu Augusti TantsuFestivali kava – www.tantsufestival.ee

Lisa kommentaar
Lisa kommentaar