Taevaste ja maiste lõbude aed

HOP galeriis saab vaadata Tanel Veenre näitust “Taevaste ja maiste lõbude aed”.

veenret Taevaste ja maiste lõbude aed

Foto: Tanel Veenre

Avataval näitusel koondab Tanel Veenre oma uue ehtekollektsiooni märksõna „primal scream (ürgne röögatus)“ alla, veendudes, et inimeseks olemisega tegeledes ei saa selle karjeta. Kuid samas pole see vaid kähedalt pinnale paiskuv röögatus, ta näeb oma loomingut selleks liig poleeritud ja kultuuritundlikuna. Kuid ei tasu lasta end petta nende vormide häbitust ilust, mis inspireeritud voolujoonelisest keel-kõrva autodisaini esteetikast – need pulbitsevad ikka ürgses rütmis, mõnikord ka religioosses ekstaasis. Kunstniku sõnul on usk oma äärmustes lihalik, sügavus ilma ihulikkuseta polegi võimalik. Nii läbib seda näitust kujundina ka rist, selle paisumine ja sulamine.

Näituse ambivalentne pealkiri “Taevaste ja maiste lõbude aed” tähistab tema uusima loomingu kahte poolust, kus äärmusteks on tumedad graveeritud õied, lihtsad oma kurbuses ja teisalt jõuliselt säravad ning barokselt erootilised vormid. Veenre püüab mõista, kuidas sellised vastandid temas korraga kohtuvad. „ Kuid ju ma lihtsalt ei pane kätt ette, lasen võimaikult paljul pinnale punguda, püüan olla impulsiivselt aus. Ning ma ei kujutaks ette põhjust, mis sunniks mind raamima, laulma alguse ja lõpuga komponeeritud lugusid. Tulgu nagu tuleb, see on minu protest projektipõhise elu vastu.“

veenretanel Taevaste ja maiste lõbude aed

 

Näituse värvikam osa – erootiliste ehete seeria, sai alguse umbes 5 aasta eest. Sünteesides neis jõulistes kaelaehetes stereotüüpset mehelikku stereotüüpse naiselikkusega, kuid mitte kaotades sootunnuseid androgüünsusesse vaid pigem äärmusi võimendades, on kunstnik seeläbi püüdnud üli-inimlikkust ebaloomulikult üli-ilusal stiliseeritud kujul, et tekiks kehalikkusest võõrandumine ning vormid lõppeks iseeneses. Tuues kunsti konteksti disainivälja läägelt jultunud esteetikat ning ka materjale, näiteks inimese ihu imiteerivat ülimalt sensuaalset silikooni.

„Ma ei tea, mis on mehelikkus 21. sajandil, kuid ma võin mängida selle klišeedega, irooniaga ja ilma irooniata.“ kirjutab ta näituse saatetekstis.

Tanel Veenre on lõpetas 2005. aastal Eesti Kunstiakadeemia ehtekunsti osakonna. Tema loomingut on esitletud enam kui 200 näitusel ja etendusel Eestis ning välismaal. Ta on andnud loenguid ja juhendanud töötubasid Portugalis, Hispaanias, Inglismaal, Iisraelis, Iirimaal, Türgis, Taiwanil, Mehhikos, Brasiilias, Hiinas, Tšiilis, Belgias, Saksamaal jne. Tanel Veenre loomingut esindavad ehtemaailma tippgaleriid: Platina (Rootsi), Ornamentum (USA), Biro` (Saksamaa), Ra (Holland), PUTTI (Riia). Autoriraamatud “EHE” (2009) ja “Käeulatuses / Handful” (2015). Omanimelise kaubamärgi disainer.

Näitust esitletakse tervikuna mais (2018) USA juhtuvas ehtegaleriis Ornamentum ning sügisel (2018) Amsterdami galeriis RA.

Lisa kommentaar