Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Reedel, 15. märtsil avatakse Tallinnas Kumu kunstimuuseumis kahele Ida-Euroopast alguse saanud originaalsele kunstiliikumisele pühendatud näitus „Sots art ja mood. Kontseptuaalsed rõivad Ida-Euroopast“.

priks Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Saima Priks. Perestroika ja glasnost. 1987 Foto: Sergei Didõk

Kas nõukogude aeg saab olla inspiratsiooniks kunstile ja moekunstile? Kas pärast raudse eesriide langemist tekkinud Ida-Euroopal võib olla oma postsovetlik šikk? Näitusel „Sots art ja mood“ tuuakse kokku kaks siinsest regioonist alguse saanud originaalset kunstiliikumist, mida on saatnud märkimisväärne rahvusvaheline tähelepanu: 1970.–1980. aastate sots art kujutavas kunstis ning 2010. aastate postsovetlik esteetika moekunstis. Neid liikumisi ühendab lähtumine kohalikust ajaloost, selle sümboolsest ja materiaalsest pärandist, olgu selleks punane viisnurk, lillelised kitlid või Berliini müür.

ilison Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Marit Ilison. Kittel. 2018. Foto: Hooligan Hamlet

1970. aastate alguses Moskvas tekkinud sots art asus esmakordselt nõukogude mitteametliku kunsti ajaloos ammutama inspiratsiooni põlatud nõukogude visuaalkultuurist. Kasutades kunstiteoste loomisel sümboleid, esemeid ja materjale nõukogude argielust, oli 1970. aastate keskpaigaks ometi selge, et Nõukogude Liidu kunstielus mängulisele sots art’ile kohta ei ole. Moemekas New Yorgis, kuhu enamik sots art’i kunstnikke 1980. aastateks ümber asus, leidis sots art’i mood oma märgilisemaid väljundeid Komari ja Melamidi kontseptuaalses tellimiskataloogi projektis „Superobjektid – superkomfort superinimesele“ (1977).

litichevskaya Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Sonja Lititsevskaja. Vabaduse geomeetria 2017-2018. Foto: Lara Ohl

2010. aastatel on Ida-Euroopas taas esile tõusnud rida noori moekunstnikke, kes ammutavad inspiratsiooni oma riigi sotsialistlikust minevikust ning kelle laadi tuntakse maailma moelavadel kui postsovetlikku esteetikat. Kiievis töötav Julia Jefimtšuk, Tallinnas elav Marit Ilison, Berliinis tegutsev Sonja Lititševskaja ning Moskvast pärit Nina Neretina ja Donis Pouppis on kõik loonud kollektsioone, milles nende päritolumaa sotsialistlik minevik on pööratud rikkalikuks inspiratsiooniallikaks ning demonstreerib Ida-Euroopa kultuuri toimetulekut oma keerulise, sageli traumaatiliselt tajutava lähiajalooga.

litichevskaya  Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Sonja Lititsevskaja. Rekonstrueeritud kontrastid. 2016 Foto: Svenja Trierscheid

Näitusel esindatud kunstnikud: Katja Filippova, Marit Ilison, Julia Jefimtšuk, Komar ja Melamid, Leonhard Lapin, Sonja Lititševskaja, Nina Neretina, Gosha Ostretsov, Svetlana Petrova ja Eksperimentaalse Modeleerimise Laboratoorium, Donis Pouppis, Saima Priks, Raul Rajangu ja Andres Tolts.

yefimtchuk Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Julia Jefimtsuk. Propaganda propaganda 2017 Foto: Masha Mel

Näitusel eksponeeritud teosed on pärit Moskva, Tallinna, Kiievi ja Berliini erakogudest, Eesti Ajaloomuuseumist, Eesti Kunstimuuseumist, Eesti Kunstnike Liidu kogust, Mart Eriku kogust ja Winterthuri Fotomuuseumist.

franck Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Katja Filippova esimene kollektsioon 1987. Foto: Asa Franck

4. aprillil toimub näituse publikuprogrammi raames Ida-Euroopa kunstiteoreetiku Boris Groysi raamatu „Stalinismi totaalne kunstiteos“ esitlus ja New Yorgis elava sots art’i kunstniku Vitaly Komari ingliskeelne loeng. Näituse publikuprogrammile paneb 3. augustil punkti vestlusring „Postsovetlik esteetika: Ida-Euroopa globaliseeruv mood“, mida modereerib Sten Ojavee.

donis Punane viisnurk ja lillelised kitlid

Nina Donis sügistalv 2015. Foto: Natasha Ganelina

Näitus avatud kuni 4. augustini 2019.

Lisa kommentaar
Lisa kommentaar